Cumhuriyet Yazarı Necati Özkan Köşesinde Siyasal Dijital Manipülasyona Değindi!
Özkan, yazısında Brexit Refeandumu'na dikkat çekerek 23 Amerikan Başkanlık Seçimleri dijital ve sosyal medyada yürütülen manipülasyonların ne dramatik sonuçlar yaratabileceğini kanıtladığını söyleyip Bugün Türkiye'de de dijital mecralarda manipülasyon olduğunu vurguladı.
HEDEF 28 MAYIS MI?
Bu örneği son günlerde sosyal medya yürüyen bazı siyasi kampanyaları görünce hatırladım. Ağırlıklı olarak gizli hesaplar, troller ve botların yükselttiği bu kampanyaların iki seçmen kümesini hedeflediği anlaşılıyor: İlk kez oy verecekler dahil genç seçmenler ile Millet İttifakı seçmenleri!
Kampanya içerikleri özü itibarıyla üç konuya odaklanmış görünüyor: Kahramanmaraş depremi, altılı masada meydana gelen siyasi deprem ve Kemal Kılıçdaroğlu'nun adaylığı! Depremde ortaya çıkan devletin yetersizliği, altılı masa krizi ve Kılıçdaroğlu'nun adaylığından mutsuz olan ama Erdoğan'a da oy vermeyecekleri belli olan seçmen kümelerinin öfkesi manipüle edilerek, cumhurbaşkanlığı seçiminin 28 Mayıs'taki ikinci tura kalması hedefleniyor.
AKP ve Erdoğan'ı da eleştiriyormuş gibi görünen bu kampanya, asıl kızgınlığı Millet İttifakı'na ve adayına yöneltiyor. Doğrusu kullanılan psikolojik araçlar şimdilik işe de yarıyor. Bazı seçmenler bundan iki ay önce bile yüzde birin altında olduğu bilinen ittifaklar dışındaki partilere yöneliyor. Tam bir böl parçala ve yönet kampanyası. Skandal sonrası Cambridge Analytica kapanmış ve yöneticileri ortadan kaybolmuş görünse de anlaşılan o ki bu şeytani yolu kullanmaya devam edenler var.
Mesele seçmenin kabarmış öfkesinin 14 Mayıs öncesinde geçip geçmeyeceği. Ya da manipülasyonla tetiklenmiş toplumsal öfkenin sosyal-siyasal sonuç doğurup doğurmayacağı. Mesele, Millet İttifakı kampanyasının bu seçmenleri geri kazanmak için bir planının olup olmadığı. Ve mesele bu ahlaksız manipülasyonu kimlerin finanse ettiği meselesidir.