Yerel seçimler öncesinde Resmi Gazete’de yayınlanan Kılavuzluk ve Rökorkörcülük Hizmetleri Yönetmeli “Boğazlar Türk egemenliğinden çıkıyor mu?” eleştirileriyle Türkiye’nin gündeminde yer alması simgesi haline dönüştürülmesi bekleniliyor.

Odatv yazarı Fethi Yılmaz söz konusu yönetmelik üzerine boğazların Türkiye’nin egemenliğinden çıkaracağını ve özelleştireceğini iddia etti.

Yılmaz’ın söz konusu yazısı şu şekilde:
Resmi Gazete’de bir yönetmelik yayımı: Kılavuzluk ve Römorkörcülük Hizmetleri Yönetmeliği. İstanbul ve Çanakkale boğazlarına yönelik ilişkin büyük tartışmalara sebep olan hayati soruları gündeme getirildi.

Kılavuz ve Römorkör Hizmeti Neden Önemli
Gemiler bilmedikleri sularda kılavuz kaptanlara ihtiyaç duyar. Kılavuz kaptanlar dahi itme-çekme hizmeti veren römorkörler gerekebilir. Türk boğazlarındaki bu akıntıyı düşünüldüğünde bu durum kaçınılmaz olur.

2017 yılının rakam oranına göre, İstanbul Boğazı’ndan 42 bin 978, Çanakkale Boğazı’ndan ise 44 bin 615 gemi geçiş tablosu ortaya çıktı. Bu gemilerin 13 bin 732’sini ise, LNG, LPG ve ham petrol tankerleri oluşturuldu. 2017 yılında sadece boğazlardaki bu hizmetlerden 312 milyon 11 bin 630 lira para devletin kasasına girdi. 2018 yılında bu rakamın Türkiye genelindeki hizmetler ile milyarları bulabildiği belirtiliyor. Tüm bunlar Türk Boğazları’nın değerini daha fazla arttırıyordu.

TÜRK BOĞAZLARINDA ÖZELLEŞTİRME
Bu konular üzerinde oluşan “Bugüne kadar Türk Boğazlarındaki tüm hizmetler tarafından verilmekteydi. Hatta bu konuda belirlenmiş devlet politikası kesin bir hüküm olarak mevzuata da işlenmişti” diyen Hasan Terzi, mevzuatlardaki şu iki maddeye dikkat çekti:
-Türk Boğazlarındaki kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri, kamu eliyle yürütülür. Bu yetki özel kuruluşlara devredilemez.
-Kılavuzluk ve/veya römorkörcülük hizmeti verecek olan şirketlerin ana sermayelerinin tamamı Türk vatandaşlarına ait olmalı.

Hasan Terzi yeni yönetmeliğe ilişkin eleştirilerinde, “Yeni Yönetmelik madde 6/9’a göre Türk Boğazlarında madde 11 gereği Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü vermekte olduğu kılavuzluk hizmetlerinin birinden vazgeçmek zorunda bırakılmıştır.” şeklinde konuştu.

YÖNETMELİĞİ, GENELGE İLE DÜZELTME ÇABASI
Türk Boğazları’nı özelleştirmeye açan maddeler eleştirilere sebep olurken, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhal imzalı bir genelgede şu ifadeler dikkat çekti:

“Türk kıyılarında faaliyet gösteren liman, iskele ve benzeri kıyı yapılarına yanaşacak gemiler ile Türk Boğazlarını kullanacak gemilere verilecek kılavuzluk ve römorkaj hizmetlerine ilişkin usul ve esasları belirleme, bu hizmetleri vermek veya verebilecekleri yetkilendirmek ve denetlemek hükmünü amirdir.”

Saim Oğuzülgen eleştirilerini söz etti:
31 Aralık tarihindeki yönetmelikle birlikte, bazı mecburi hizmetler alt seviyelere çekildi. Eskiden İstanbul Boğazı’nda vardı, şimdi Çanakkale Boğazı buna dahil edildi.
Devletin varlığı, Türk Boğazlarını kullanan bütün ülkelerin bayrağını taşıyan gemiler için de güvencedir. Böyle bir yönetmelik bugüne kadar tahayyül bile edilemezdi ama, maalesef çıktı.